Ν
.Ε.
ΓΛΩΣΣΑ Β΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
ΕΝΟΤΗΤΑ
Β1.
ΔΙΑΘΕΣΕΙΣ
ΡΗΜΑΤΟΣ –ΠΑΘΗΤΙΚΗ ΣΥΝΤΑΞΗ
α. ΔΙΑΘΕΣΗ
:
- αναφέρεται στη
σημασία του
Ρ.
- Η διάθεση του
ρήματος είναι ανεξάρτητη
από τη φωνή στην
οποία βρίσκεται
- φανερώνει
αν το υποκείμενο :
•ενεργεί
(Ενεργητική
διάθεση,
π.χ. τρέχω).
• παθαίνει
κάτι
από κάποιον
άλλο (Παθητική
διάθεση)
, π.χ.
φωτίζομαι (από τον ήλιο)
• ενεργεί και η
ενέργεια ξαναγυρίζει στο ίδιο (Μέση
διάθεση
), π.χ.
πλένομαι (πλένω τον εαυτό μου)
• βρίσκεται σε
κάποια κατάσταση
(Ουδέτερη
διάθεση)
π.χ. κοιμάμαι
β. ΠΑΘΗΤΙΚΗ
ΣΥΝΤΑΞΗ
* Όταν
διατυπώνουμε ένα νόημα χρησιμοποιώντας
ρήμα παθητικής
διάθεσης έχουμε
παθητική
σύνταξη.
• Στην παθητική
σύνταξη υπάρχει και το ποιητικό
αίτιο: ένα
προθετικό σύνολο που φανερώνει το
πρόσωπο ή το πράγμα από το οποίο παθαίνει
κάτι το υποκείμενο, π.χ.
προδόθηκα από τους φίλους μου (= οι φίλοι
μου με πρόδωσαν).
• Το ποιητικό
αίτιο εκφέρεται:
-
(συνήθως) από + αιτιατική, π.χ. κουράστηκα από τη γυμναστική
-
(με ρηματικά επίθετα σε -τός) σε + αιτιατική, π.χ. αγαπητός σε όλους
– (με παθητικές
μετοχές που λήγουν σε -μένος) με
+ αιτιατική,
π.χ. γραμμένο
με μελάνι
• Το ποιητικό
αίτιο παραλείπεται
όταν εννοείται εύκολα από τα συμφραζόμενα.
Β2. ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΑ
-ΑΜΕΤΑΒΑΤΑ ΡΗΜΑΤΑ
* Ενεργητικά
αμετάβατα ονομάζονται
τα ρήματα που φανερώνουν ότι ενέργεια
του υποκειμένου δε μεταβαίνει σε κάτι
άλλο (τα αμετάβατα ρήματα δεν παίρνουν
αντικείμενο), π.χ.
υπάρχω.
* Ενεργητικά
μεταβατικά ονομάζονται
τα ρήματα που φανερώνουν ότι η ενέργεια
του υποκειμένου μεταβαίνει σε άλλο
πρόσωπο ή πράγμα (τα μεταβατικά ρήματα
παίρνουν αντικείμενο), π.χ. κρατάω μια
τσάντα.
* Πολλά
ρήματα χρησιμοποιούνται και ως μεταβατικά
και ως αμετάβατα, ανάλογα με το γλωσσικό
περιβάλλον στο οποίο εντάσσονται,
π.χ. Ο Γιάννης δε
βλέπει (= είναι τυφλός)
αλλά: Βλέπω
συχνά τους παλιούς μου φίλους.
Β3. ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ
–ΜΟΝΟΠΤΩΤΑ ΚΑΙ ΔΙΠΤΩΤΑ ΡΗΜΑΤΑ
* Αντικείμενο
: η λέξη που
φανερώνει το πρόσωπο ή το πράγμα που
δέχεται την ενέργεια ή την επίδραση του
υποκειμένου ενός μεταβατικού ρήματος
και αποτελεί απαραίτητο συμπλήρωμα της
έννοιάς του.
* αντικείμενο
μεταβατικού ρήματος : ουσιαστικό,
επίθετο, αντωνυμία και κάθε άλλο μέρος
του λόγου και ολόκληρη πρόταση (με άρθρο
ή χωρίς άρθρο), όταν παίρνουν τη θέση
ουσιαστικού.
* Τα
μεταβατικά ρήματα διακρίνονται σε
μονόπτωτα και δίπτωτα
ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ
[*
σύστοιχο :έχει
την ίδια ρίζα με το Ρ ή είναι συνώνυμο
ή ο επιθετικός προσδιορισμός του
σύστοιχου που παραλέιφθηκε.]
• Στα δίπτωτα
ρήματα που συντάσσονται με δύο αιτιατικές,
η αιτιατική που φανερώνει πρόσωπο ή
προσωποποιημένο πράγμα ή έμψυχο είναι
το άμεσο αντικείμενο.
▪ Στα δίπτωτα
ρήματα που συντάσσονται με αιτιατική
και γενική, άμεσο αντικείμενο είναι η
αιτιατική.
• Στα δίπτωτα
ρήματα το έμμεσο αντικείμενο μπορεί να
αντικατασταθεί από εμπρόθετο (με τις
προθέσεις από, με, σε, για + αιτιατική),
π.χ. Πήρα του Γιώργου ένα δώρο. →
Πήρα στο
Γιώργο ένα δώρο.
Προσοχή:
αντικείμενα που βρίσκονται στην ίδια
πτώση και συνδέονται μεταξύ τους με
συνδέσμους ή με κόμμα θεωρούνται μία
πτώση και δεν πρέπει να συγχέονται με
το δεύτερο αντικείμενο των δίπτωτων
ρημάτων,
π.χ. Είδα το Γιάννη,
τον Πέτρο και την Αλεξία. (αντικείμενο
σε μία πτώση)
αλλά:
Μαθαίνει τα
παιδιά σκάκι. (δύο αντικείμενα)
Γ.
ΣΥΝΟΧΗ
ΕΥΡΥΤΕΡΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ
Για να γράψουμε
ένα κείμενο, επιλέγουμε:
τους
αναγνώστες/αποδέκτες
θέμα
σκοπό
εξαρτάται
από
το είδος του κειμένου
επιμέρους
ζητήματα
το τι θέλουμε να πετύχουμε
το κείμενο πρέπει
να έχει:
• Αλληλουχία :η
ομαλή μετάβαση από μία σκέψη στην άλλη,
η οποία εξασφαλίζεται με τη λογική
ακολουθία των νοημάτων.
Για να έχει
αλληλουχία το κείμενό μας, πρέπει να
υπάρχει:
– ενότητα χώρου
και χρόνου
– συνέχεια στη
δράση των ηρώων
– λογική στην
παράθεση των γεγονότων ή σχέση αιτίας
– αποτελέσματος
• Συνοχή :
η εσωτερική σχέση που συνδέει τα επιμέρους
στοιχεία ενός κειμένου, ώστε αυτό να
αποτελεί οργανωμένο σύνολο (και όχι
απλή παράθεση στοιχείων).
Η συνοχή ενός
κειμένου επιτυγχάνεται με τους εξής
τρόπους:
– χρήση διαρθρωτικών
λέξεων και φράσεων (ανάμεσα στις
προτάσεις, στις περιόδους και στις
παραγράφους)
– επανάληψη ή
παράλειψη μιας λέξης ή φράσης που
προαναφέρθηκε
– αντικατάσταση
μιας λέξης με αντωνυμία
– χρήση γενικότερου
όρου
– χρήση λέξεων
που ανήκουν στον ίδιο χώρο
– νοηματική
συγγένεια ανάμεσα σε όσα προηγούνται
και σε όσα ακολουθούν
* Τα
κείμενα διαφέρουν
ανάλογα με το είδος
τους (α.
περιγραφικά,
β. αφηγηματικά,
γ.
επιχειρηματολογίας).
*Το
κείμενο διαμορφώνεται
ανάλογα με το είδος
στο οποίο ανήκει (π.χ. αν είναι άρθρο,
επιστολή, ημερολόγιο κ.λπ.), τον
αποδέκτη
και τι αυτός
γνωρίζει
για το θέμα μας.
* Όλα
σχεδόν τα κείμενα, σε όποιο είδος κι αν
ανήκουν, ακολουθούν το σχήμα:
πρόλογος – κύριο
θέμα – επίλογος.
* Ορισμένα
είδη κειμένου έχουν τυπική
μορφή: ένα
άρθρο πρέπει οπωσδήποτε να έχει τίτλο
ή μια ομιλία
να ξεκινάει με προσφώνηση
και να κλείνει
με αποφώνηση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου