Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Τρίτη 2 Μαΐου 2017

ENOTHTA 4

Ν .Ε. ΓΛΩΣΣΑ Β΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
ΕΝΟΤΗΤΑ

Β1. ΔΙΑΘΕΣΕΙΣ ΡΗΜΑΤΟΣ –ΠΑΘΗΤΙΚΗ ΣΥΝΤΑΞΗ
α. ΔΙΑΘΕΣΗ :
- αναφέρεται στη σημασία του Ρ.
- Η διάθεση του ρήματος είναι ανεξάρτητη από τη φωνή στην οποία βρίσκεται
- φανερώνει αν το υποκείμενο :
ενεργεί (Ενεργητική διάθεση, π.χ. τρέχω).
παθαίνει κάτι από κάποιον άλλο (Παθητική διάθεση) , π.χ. φωτίζομαι (από τον ήλιο)
ενεργεί και η ενέργεια ξαναγυρίζει στο ίδιο (Μέση διάθεση ), π.χ. πλένομαι (πλένω τον εαυτό μου)
βρίσκεται σε κάποια κατάσταση (Ουδέτερη διάθεση) π.χ. κοιμάμαι
β. ΠΑΘΗΤΙΚΗ ΣΥΝΤΑΞΗ
* Όταν διατυπώνουμε ένα νόημα χρησιμοποιώντας ρήμα παθητικής διάθεσης έχουμε παθητική σύνταξη.
Στην παθητική σύνταξη υπάρχει και το ποιητικό αίτιο: ένα προθετικό σύνολο που φανερώνει το πρόσωπο ή το πράγμα από το οποίο παθαίνει κάτι το υποκείμενο, π.χ. προδόθηκα από τους φίλους μου (= οι φίλοι μου με πρόδωσαν).
Το ποιητικό αίτιο εκφέρεται:
  • (συνήθως) από + αιτιατική, π.χ. κουράστηκα από τη γυμναστική
  • (με ρηματικά επίθετα σε -τός) σε + αιτιατική, π.χ. αγαπητός σε όλους
(με παθητικές μετοχές που λήγουν σε -μένος) με + αιτιατική, π.χ. γραμμένο με μελάνι
Το ποιητικό αίτιο παραλείπεται όταν εννοείται εύκολα από τα συμφραζόμενα.

Β2. ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΑ -ΑΜΕΤΑΒΑΤΑ ΡΗΜΑΤΑ
* Ενεργητικά αμετάβατα ονομάζονται τα ρήματα που φανερώνουν ότι ενέργεια του υποκειμένου δε μεταβαίνει σε κάτι άλλο (τα αμετάβατα ρήματα δεν παίρνουν αντικείμενο), π.χ. υπάρχω.
* Ενεργητικά μεταβατικά ονομάζονται τα ρήματα που φανερώνουν ότι η ενέργεια του υποκειμένου μεταβαίνει σε άλλο πρόσωπο ή πράγμα (τα μεταβατικά ρήματα παίρνουν αντικείμενο), π.χ. κρατάω μια τσάντα.
* Πολλά ρήματα χρησιμοποιούνται και ως μεταβατικά και ως αμετάβατα, ανάλογα με το γλωσσικό περιβάλλον στο οποίο εντάσσονται,
π.χ. Ο Γιάννης δε βλέπει (= είναι τυφλός) αλλά: Βλέπω συχνά τους παλιούς μου φίλους.


Β3. ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ –ΜΟΝΟΠΤΩΤΑ ΚΑΙ ΔΙΠΤΩΤΑ ΡΗΜΑΤΑ
* Αντικείμενο : η λέξη που φανερώνει το πρόσωπο ή το πράγμα που δέχεται την ενέργεια ή την επίδραση του υποκειμένου ενός μεταβατικού ρήματος και αποτελεί απαραίτητο συμπλήρωμα της έννοιάς του.
* αντικείμενο μεταβατικού ρήματος : ουσιαστικό, επίθετο, αντωνυμία και κάθε άλλο μέρος του λόγου και ολόκληρη πρόταση (με άρθρο ή χωρίς άρθρο), όταν παίρνουν τη θέση ουσιαστικού.
* Τα μεταβατικά ρήματα διακρίνονται σε μονόπτωτα και δίπτωτα
ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ



[* σύστοιχο :έχει την ίδια ρίζα με το Ρ ή είναι συνώνυμο ή ο επιθετικός προσδιορισμός του σύστοιχου που παραλέιφθηκε.]

Στα δίπτωτα ρήματα που συντάσσονται με δύο αιτιατικές, η αιτιατική που φανερώνει πρόσωπο ή προσωποποιημένο πράγμα ή έμψυχο είναι το άμεσο αντικείμενο.
Στα δίπτωτα ρήματα που συντάσσονται με αιτιατική και γενική, άμεσο αντικείμενο είναι η αιτιατική.
Στα δίπτωτα ρήματα το έμμεσο αντικείμενο μπορεί να αντικατασταθεί από εμπρόθετο (με τις προθέσεις από, με, σε, για + αιτιατική), π.χ. Πήρα του Γιώργου ένα δώρο. Πήρα στο Γιώργο ένα δώρο.

Προσοχή: αντικείμενα που βρίσκονται στην ίδια πτώση και συνδέονται μεταξύ τους με συνδέσμους ή με κόμμα θεωρούνται μία πτώση και δεν πρέπει να συγχέονται με το δεύτερο αντικείμενο των δίπτωτων ρημάτων,
π.χ. Είδα το Γιάννη, τον Πέτρο και την Αλεξία. (αντικείμενο σε μία πτώση) αλλά: Μαθαίνει τα παιδιά σκάκι. (δύο αντικείμενα)






Γ. ΣΥΝΟΧΗ ΕΥΡΥΤΕΡΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ
Για να γράψουμε ένα κείμενο, επιλέγουμε:

τους αναγνώστες/αποδέκτες
θέμα σκοπό εξαρτάται από το είδος του κειμένου
επιμέρους ζητήματα το τι θέλουμε να πετύχουμε

το κείμενο πρέπει να έχει:
Αλληλουχία :η ομαλή μετάβαση από μία σκέψη στην άλλη, η οποία εξασφαλίζεται με τη λογική ακολουθία των νοημάτων.
Για να έχει αλληλουχία το κείμενό μας, πρέπει να υπάρχει:
ενότητα χώρου και χρόνου
συνέχεια στη δράση των ηρώων
λογική στην παράθεση των γεγονότων ή σχέση αιτίας – αποτελέσματος
Συνοχή : η εσωτερική σχέση που συνδέει τα επιμέρους στοιχεία ενός κειμένου, ώστε αυτό να αποτελεί οργανωμένο σύνολο (και όχι απλή παράθεση στοιχείων).
Η συνοχή ενός κειμένου επιτυγχάνεται με τους εξής τρόπους:
χρήση διαρθρωτικών λέξεων και φράσεων (ανάμεσα στις προτάσεις, στις περιόδους και στις παραγράφους)
επανάληψη ή παράλειψη μιας λέξης ή φράσης που προαναφέρθηκε
αντικατάσταση μιας λέξης με αντωνυμία
χρήση γενικότερου όρου
χρήση λέξεων που ανήκουν στον ίδιο χώρο
νοηματική συγγένεια ανάμεσα σε όσα προηγούνται και σε όσα ακολουθούν

* Τα κείμενα διαφέρουν ανάλογα με το είδος τους (α. περιγραφικά, β. αφηγηματικά, γ. επιχειρηματολογίας).
*Το κείμενο διαμορφώνεται ανάλογα με το είδος στο οποίο ανήκει (π.χ. αν είναι άρθρο, επιστολή, ημερολόγιο κ.λπ.), τον αποδέκτη και τι αυτός γνωρίζει για το θέμα μας.
* Όλα σχεδόν τα κείμενα, σε όποιο είδος κι αν ανήκουν, ακολουθούν το σχήμα:
πρόλογος – κύριο θέμα – επίλογος.

* Ορισμένα είδη κειμένου έχουν τυπική μορφή: ένα άρθρο πρέπει οπωσδήποτε να έχει τίτλο ή μια ομιλία να ξεκινάει με προσφώνηση και να κλείνει με αποφώνηση.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου