Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Τρίτη 2 Μαΐου 2017

ENOTHTA 3

Ν .Ε. ΓΛΩΣΣΑ Β΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
ΕΝΟΤΗΤΑ

B 1 + Β2 ΦΩΝΗ : ενεργητική - παθητική
ΡΗΜΑ ΣΥΖΥΓΙΑ : Α΄- Β΄
[ΔΙΑΘΕΣΗ] (εν. 4)
α. ΦΩΝΕΣ
στην ενεργητική φωνή ανήκουν τα ρήματα που έχουν κατάληξη -ω ή-ώ, π.χ. βλέπ-ω, μιλ-ώ
στην παθητική φωνή ανήκουν τα ρήματα που έχουν κατάληξη -μαι, π.χ. κρύβο-μαι
  • καθορίζει τον τρόπο κλίσης
  • Πολλά Ρ έχουν και τις δύο φωνές
  • Κάποια Ρ έχουν μόνο τη μία φωνή
  • Αυτά που έχουν μόνο παθητική λέγονται αποθετικά π. χ. εργάζομαι, εκμεταλλεύομαι
  • Η φωνή δεν ταυτίζεται πάντα με τη σημασία του Ρ π. χ. σκέφτομαι : παθητική φωνή ενεργητική σημασία (διάθεση)
β. ΣΥΖΥΓΙΕΣ
α΄συζυγία : κατάληξη -ω στην ενεργητική φωνή (π.χ. δέν-ω) και ομαι στην παθητική (π.χ. δέν-ομαι)
β΄συζυγία : κατάληξη -ώ ενεργητική φωνή (π.χ. γελ-ώ) και -ιέμαι, -ούμαι, -άμαι (π.χ. γελ-ιέμαι, στερ-ούμαι, κοιμ-άμαι)

α΄τάξη β΄τάξη
-ώ, -άς, -ά -ώ, -είς, -εί
-ιέμαι, -ιέσαι, -ιέται -ούμαι,-είσαι, -είται ή –άμαι, -άσαι, -άται
π.χ. αγαπώ – αγαπιέμαι π.χ. εξηγώ – εξηγούμαι
λυπώ – λυπάμαι
Δ. ΛΕΞΙΛΟΓΙΟ
Βασικοί κανόνες ορθογραφίας ρημάτων
Τα ρήματα σε -ίζω γράφονται με -ι- και στον αόριστο λήγουν σε-ισα, π.χ. ΕΝΣ: ορίζω, ΑΟΡ: όρισα
Εξαιρέσεις: δανείζω, αθροίζω, δακρύζω
Τα ρήματα β΄ συζυγίας σχηματίζουν τον αόριστο σε -ησα, π.χ. ΕΝΣ: αγαπώ, ΑΟΡ: αγάπησα
Τα ρήματα που έχουν διπλό ενεστώτα σε και -ίζω σχηματίζουν τον αόριστο σε-ισα,
π.χ. ΕΝΣ: γυρνώ και γυρίζω, ΑΟΡ: γύρισα

Γ . ΤΟ Α΄ ΣΥΝΘΕΤΙΚΟ επίθετο, αριθμητικό, ρήμα, επίρρημα, πρόθεση ή αντωνυμία
ουσιαστικό:
λάχανο + σαλάτα
λαχανοσαλάτα
επίθετο:
άγριος + χόρτο
αγριόχορτο
αριθμητικό:
τρία + γωνία
τρίγωνο
ρήμα:
λείπω + ύδωρ
λειψυδρία
επίρρημα:
πάνω + σεντόνι
πανωσέντονο
πρόθεση:
μετά + επόμενος
μεθεπόμενος
αντωνυμία:
κάθε + ημέρα
καθημερινός



π.χ.






Όταν μία λέξη είναι α΄ συνθετικό σε ένα σύνθετο, μπορεί να συμβούν ορισμένες αλλαγές στη μορφή της ή στη μορφή της σύνθετης λέξης:
Αλλαγή στο θέμα της λέξης, π.χ. ένας (μονο-) + μέρος → μονομερής δύο (δι-) + μέρος → διμερής,
μετά (μεθ-) + αύριο → μεθαύριο
Χρήση του θέματος τόσο της νέας όσο και της αρχαίας ελληνικής γλώσσας, π.χ. χέρι + δύναμη χεροδύναμος, χέρι (< α.ε. χείρ) + έργο χειρουργός
Χρήση του αοριστικού θέματος ενός ρήματος (αντί του ενεστωτικού),
π.χ. σπαράζω (ΑΟΡ: σπάραξα) + καρδιά →σπαραξικάρδιος



σημ. : κλίση ρημάτων β΄συζυγίας στη Γραμματική Νέας Ελληνικής Γλώσσας (Χατζησαββίδ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου