ΝΝΝ
.Ε.
ΓΛΩΣΣΑ Β΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
ΕΝΟΤΗΤΑ
Β1+2.Οι μορφές του υποκειμένου(Υ)
Το Υ μπορεί να είναι
Ουσιαστικό
Π.
χ. Η
Δέσποινα
είχε φύγει
Αντωνυμία
Π.
χ. εσείς
θα μας οδηγήσετε
Επίθετο
Π.
χ. πολλοί
ενδιαφέρονται να μάθουν
Μετοχή
Π.
χ. οι
εργαζόμενοι
πήραν άδεια
Άκλιτη λέξη
Π.
χ. Το σαράντα
είναι αριθμός
Πρόταση
Π.
χ. ό,τι θα
δείτε ανήκει
στο γείτονα
Το Υ παραλείπεται συχνά
όταν είναι :
α΄ ή β΄ πρόσωπο ,αν δε δίνεται
έμφαση σ’ αυτό, και
γ΄ πρόσωπο αν: α. εννοείται
από τα συμφραζόμενα π.χ. εσήμανε
διάλειμμα (το κουδούνι)
β. είναι μία γενική έννοια
π.χ. πού πουλάνε ψάρια; (οι άνθρωποι)
γ. όταν μόνο ένα Υ μπορεί
να εννοηθεί π.χ. Στις αρχές του 20ου
αι. εφηύραν
το τηλέφωνο (οι εφευρέτες)
δ. όταν το ρήμα
δείχνει κάποιο φυσικό φαινόμενο π.χ.
βρέχει (η φύση-ο Θεός)
-
το Ρ συμφωνεί με το Υ σε πρόσωπο και αριθμό
-
όταν υπάρχουν περισσότερα από ένα Υ, το Ρ μπαίνει σε πληθυντικό αριθμό και στο επικρατέστερο πρόσωπο (το α΄ επικρατέστερο του β΄ και το β΄ του γ΄)
π.χ. Ο Γιώργος, ο Θανάσης και η Άννα
ταξιδεύουν.
Γ. παραγωγή με αχώριστα μόρια (:λέξεις που δε στέκονται μόνες τους στο λόγο, αλλά χρησιμοποιούνται για την παραγωγή λέξεων)
Τα αχώριστα μόρια
Λόγια
Αρχι- αρχιεργάτης
Αμφι-
αμφίβιο
Δι(α)-
διαγώνιος
Διχο-
διχοτόμος
Δυσ-
δυστυχία
Εισ-
εισπράττω
Εκ-/εξ-
εξάγω
Εν-/εμ-/εγ-
ενήλικος
Επ(ί)-/εφ-
εφαρμόζω,επιμένω
Ημι-
ημισφαίριο
Περι-
περιβάλλον
Συν-
συνένοχος
Υπο-
υπόγειο
Λαϊκά
Α- άκακος
Αν-
αναιμία
Ανα-
αναβροχιά
Ξε-
ξεκουφαίνω
Δ. ΤΡΟΠΟΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΥ(πώς αναπτύσσουμε-παρουσιάζουμε τις λεπτομέρειες)
-
με παραδείγματα
-
σύγκριση – αντίθεση (συγκρίνουμε δύο όμοιες ή διαφορετικές καταστάσεις, έννοιες, πρόσωπα)
-
διαίρεση (διαιρούμε μια έννοια σε μικρότερα μέρη, για να την παρουσιάσουμε καλύτερα)
-
αιτιολόγηση ( προβάλλουμε επιχειρήματα για να αιτιολογήσουμε μια άποψη)
-
ορισμός ( ορίζουμε/ παρουσιάζουμε το περιεχόμενο μιας έννοιας τονίζοντας τη βασική της διαφορά από άλλες ομάδες)
-
συνδυασμός τρόπων ανάπτυξης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου