Βασικοί κανόνες τονισμού
1. Καμιά λέξη δεν τονίζεται πάνω από την προπαραλήγουσα (όπως
και στα νέα ελληνικά): λύομεν, ἐλύομεν.
2. Η προπαραλήγουσα, όταν τονίζεται παίρνει
πάντοτε οξεία:
παρήγορος, διώκομεν, ἄνθρωπος.
3. Κάθε βραχύχρονη συλλαβή όταν τονίζεται,
παίρνει πάντοτε οξεία :
νέος, πέμπω, δόξα, βωμός, πηγαί, ναοί.
4. Η μακρόχρονη παραλήγουσα, όταν τονίζεται,
παίρνει οξεία εμπρός
από μακρόχρονη λήγουσα : θήκη, κώμη,
κλαίω, λιμώττων. (μακρό μπροστά από μακρό οξεία)
5. Η μακρόχρονη παραλήγουσα, όταν τονίζεται,
παίρνει περισπωμένη εμπρός
από βραχύχρονη λήγουσα : κῆπος, χῶρος,
δῶρον, εἶναι. (μακρό μπροστά από βραχύ περισπωμένη)
6. Οι δίφθογγοι είναι μακρόχρονες
εξαιρέσεις: Οι
δίφθογγοι αι και οι όταν
είναι τελευταίο γράμμα της λέξης,
είναι βραχύχρονες: στρατιῶται, ναῦται, δοῦλοι, ενώ
: στρατιώταις, ναύταις, δούλοις.
7. Όταν η λήγουσα είναι μακρόχρονη,
η προπαραλήγουσα
δεν τονίζεται: η βασίλισσα,
αλλά της βασιλίσσης, ο ἄνθρωπος, αλλά του ἀνθρώπου. (δηλαδή ο τόνος «κατεβαίνει»
στην παραλήγουσα)
8. Η ασυναίρετη ονομαστική, αιτιατική και κλητική, όταν
τονίζεται στη λήγουσα, παίρνει οξεία : ὁ μαθητής, τόν μαθητήν, ὦ μαθητά, αἱ πηγαί, τάς πηγάς, ὦ πηγαί
9. Η μακροκατάληκτη γενική και δοτική (=μακρόχρονη
λήγουσα των ονομάτων), όταν τονίζεται, παίρνει περισπωμένη: τοῦ
ποιητοῦ, τῷ ποιητῇ, τῶν θεῶν, τοῖς θεοῖς, τῆς ὁδοῦ, τῇ
ὁδῷ, τῶν τομῶν, ταῖς τομαῖς
|
*************************************************************************************************************************
Να τονίσετε τις λέξεις και να δικαιολογήσετε
τον τόνο που επιλέξατε:
|
γιατί
|
νησος
|
|
ανθρωπος
|
|
σπευδε
|
|
τελος
|
|
δυναμις
|
|
παιδες
|
|
πλουτος
|
|
μηκος
|
|
οἰνος
|
|
ταυρος
|
|
γενναιοι
|
|
θεοι
|
|
μεγας
|
|
ὁπλον
|
|
πληρης
|
|
πληρες
|
|
Θέση
του τόνου και του πνεύματος
α) Στα απλά φωνήεντα και
τις καταχρηστικές διφθόγγους, όταν γράφονται με μικρά γράμματα, ο τόνος ή το
πνεύμα σημειώνεται από πάνω: ἀρετή, ἑορτή, τῷ ἀνθρώπῳ, ἠώς, ᾠδεῖον·
όταν είναι κεφαλαία, σημειώνεται εμπρός και προς τα πάνω: Ἁθηνᾷ, Ἑλλάς, Ἠώς,
Ὠιδεῖον ή Ὠδεῖον.
β) Στις κύριες
διφθόγγους ο τόνος ή το πνεύμα σημειώνεται πάνω στο δεύτερο φωνήεν: αὐτός,
αἱρετός, εὑρίσκω, ναύτης, σφαῖρα, Αἰγεύς.
γ) Όταν ο τόνος και το
πνεύμα βρίσκονται στην ίδια συλλαβή, τότε η οξεία ή η βαρεία σημειώνεται
μετά από το πνεύμα και η περισπωμένη από
πάνω του : ἄνθρωπος, Ἕλλην, αὔριον, Αἴας ὅς ἥρως ἦν, εὖρος, Ἥρα, ἧπαρ.
δ) Ο τόνος και το
πνεύμα παραλείπονται σε λέξεις που γράφονται ολόκληρες με κεφαλαία: ΕΛΛΑΣ,
ΑΙΓΙΝΑ, ΠΑΡΘΕΝΩΝ.
Ονομασία
των λέξεων από τον τόνο τους
Σε κάθε λέξη πάνω στο
φωνήεν ή το δίφθογγο της συλλαβής που τονίζεται σημειώνουμε κάθε φορά έναν
ορισμένο τόνο (πβ. §38 και § 39). Κατά τη θέση που έχει ο τόνος σε μια λέξη και
κατά το είδος του η λέξη αυτή λέγεται:
1) οξύτονη,
αν έχει οξεία στη λήγουσα: πατήρ·
2) παροξύτονη,
αν έχει οξεία στην παραλήγουσα: μήτηρ·
3) προπαροξύτονη,
αν έχει οξεία στην προπαραλήγουσα: λέγομεν·
4) περισπώμενη,
αν έχει περισπωμένη στη λήγουσα: τιμῶ·
5) προπερισπώμενη,
αν έχει περισπωμένη στην παραλήγουσα: δῶρον·
6) βαρύτονη,
αν δεν τονίζεται στη λήγουσα: ἄνθρωπος, λύω, κελεύω.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου