Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Παρασκευή 2 Οκτωβρίου 2015

Α΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
ΕΝΟΤΗΤΑ 1


Ε π ι κ ο ι ν ω ν ί α
                                   Παράγοντες της επικοινωνίας
πομπός                   κωδικοποιημένο μήνυμα                                  δέκτης
                                                                                           (αποκωδικοποιεί το μήνυμα)
Επικοινωνία είναι η ανταλλαγή μηνυμάτων (ιδεών, πληροφοριών, γνώσεων κ.λπ.)
μεταξύ δύο ή περισσότερων ανθρώπων.
Βασικά συστατικά της επικοινωνίας είναι:
ο πομπός: αυτός που εκπέμπει το μήνυμα (π.χ. ο ομιλητής ή ο συγγραφέας)
ο δέκτης: αυτός που δέχεται το μήνυμα (π.χ. ο ακροατής ή ο αναγνώστης)
το μήνυμα: κάθε ιδέα, πληροφορία, σκέψη, ερώτηση, απάντηση κ.λπ.
ο κώδικας: σύστημα σημείων, σημάτων ή συμβόλων που έχουν ορισμένες αρχές
και κανόνες (π.χ. γλωσσικός κώδικας, μουσικός κώδικας)
Σημαντικοί παράγοντες που επηρεάζουν την επικοινωνία είναι:
το μέσο-δίαυλος επικοινωνίας ή τρόπος μετάδοσης (φυσικός ή τεχνητός)
του μηνύματος (π.χ. τηλέφωνο, επιστολή, ηλεκτρονική αλληλογραφία,
πρόσωπο με πρόσωπο επικοινωνία κ.λπ.)
οι κοινωνικές σχέσεις μεταξύ πομπού και δέκτη
ο σκοπός για τον οποίο γίνεται η επικοινωνία (τι θέλει να πετύχει ο πομπός με το μήνυμά του)
οι συνθήκες επικοινωνίας(π.χ. το περιβάλλον ή το σκηνικό)

Κώδικες επικοινωνίας

Κώδικας επικοινωνίας ονομάζεται κάθε σύστημα σημείων που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε για να μεταδώσουμε ένα μήνυμα (π.χ. γλωσσικός κώδικας,
μαθηματικός κώδικας κ.λπ.).
Κάθε κώδικας έχει τα δικά του σημεία (σήματα ή σύμβολα) που ακολουθούν
ορισμένους κανόνες με βάση τους οποίους ερμηνεύονται. Για παράδειγμα,
σημεία του μουσικού κώδικα είναι οι νότες και του μαθηματικού κώδικα
οι αριθμοί και τα μαθηματικά σύμβολα.
Η γλώσσα είναι ένας από τους σημαντικότερους κώδικες επικοινωνίας·





ΕΙΔΗ ΤΩΝ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ
Με βάση τα ΣΥΣΤΑΤΙΚΑ
 




         ΑΠΛΗ                                                                                ΕΛΛΕΙΠΤΙΚΗ
Τα παιδιά παίζουν                                                                 (εγώ σου εύχομαι) Καλημέρα
(Ρ+Κατηγόρημα)                                                                                                  (λείπουν όροι)
                                                 ΕΠΑΥΞΗΜΕΝΗ                           
                                    Τα μικρά παιδιά παίζουν πολλές ώρες     
                                                     (+προσδιορισμοί)        
                                       

Με βάση τη ΣΗΜΑΣΙΑ

 




                   ΑΠΟΦΑΝΤΙΚΗ                                                                             ΕΠΙΦΩΝΗΜΑΤΙΚΗ
Οι φωτογραφίες ήταν ωραίες.                                                          είναι καταπληκτική ιδέα!
       (πληροφορία-κρίση)                                                                                                (συναίσθημα)
                              ΠΡΟΣΤΑΚΤΙΚΗ                            ΕΡΩΤΗΜΑΤΙΚΗ
             Πάρε και τη φωτογραφική μηχανή.            θα βγάλετε και φωτογραφίες;
             (προτροπή-προσταγή-παράκληση)                                              (ερώτηση)

Με βάση την ΠΟΙΟΤΗΤΑ

                

 

 

 

 

                                ΚΑΤΑΦΑΤΙΚΗ                                                ΑΡΝΗΤΙΚΗ (αποφατική)    

                                 Ελάτε μαζί μας                                                   Μην έρθετε μαζί μας

                                   (χωρίς άρνηση)                                                                       (με άρνηση)


Με βάση τη ΣΧΕΣΗ που έχει με άλλες

                                                            






                         ΚΥΡΙΑ(ανεξάρτητη)                            ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΥΣΑ (εξαρτημένη)
               Σήμερα δεν πήγα στο σχολείο          (Δεν πήγα στο σχολείο), γιατί ήμουν άρρωστος
                    (στέκονται μόνες τους στο λόγο)                    (δε στέκονται μόνες τους στο λόγο-συμπληρώνουν άλλες,
                                                                                                                               από τις οποίες εξαρτώνται)







ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΣΤΑ ΕΙΔΗ ΤΩΝ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ


Α. Να συμπληρωθούν οι χαρακτηρισμοί που λείπουν στις παρακάτω προτάσεις σύμφωνα με το παράδειγμα:

1.Οι Έλληνες αισθάνονται υπερήφανοι.
ΣΥΣΤΑΤΙΚΑ
ΣΗΜΑΣΙΑ
ΠΟΙΟΤΗΤΑ
απλή
αποφαντική
καταφατική

2.Δεν καταλαβαίνω τίποτα.
ΣΥΣΤΑΤΙΚΑ
ΣΗΜΑΣΙΑ
ΠΟΙΟΤΗΤΑ




3.Μακάρι να περάσουμε τις εξετάσεις.
ΣΥΣΤΑΤΙΚΑ
ΣΗΜΑΣΙΑ
ΠΟΙΟΤΗΤΑ




4.Η καθαρίστρια του σχολείου είναι νέα γυναίκα;
ΣΥΣΤΑΤΙΚΑ
ΣΗΜΑΣΙΑ
ΠΟΙΟΤΗΤΑ




5.Η Μαρία δάνεισε στη Γιάννα χρήματα.
ΣΥΣΤΑΤΙΚΑ
ΣΗΜΑΣΙΑ
ΠΟΙΟΤΗΤΑ




6.Τι ωραία μέρα σήμερα!
ΣΥΣΤΑΤΙΚΑ
ΣΗΜΑΣΙΑ
ΠΟΙΟΤΗΤΑ




Β. Στο παρακάτω κείμενο να κατατάξετε τις προτάσεις σε κύριες και δευτερεύουσες:

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
ΚΥΡΙΕΣ
ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΥΣΕΣ

Όταν η γιαγιά τον έπαιρνε από το χεράκι



και ανέβαινε το δρόμο του Ζαρίφη



για να παν στην κρύα βρύση,


τον άφηνε ελεύθερο στα χαλίκια



και γύριζε με τα μάτια πιο κόκκινα,


αλλά έκρυβε επίμονα τη λύπη της







Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου