Ο ΣΑΡΛΟ ΚΑΙ ΤΟ
ΑΘΑΝΑΤΟ ΝΕΡΟ/NTINOΣ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ
Τόπος: Το χωριό Κοχύλι, στον Αμβρακικό, κοντά στην Άρτα.
Χρόνος: 1925-1930
Θεματικά κέντρα
1. Ο
τρόπος διασκέδασης των ανθρώπων της εποχής και οι πρώτες
εμπειρίες ενός παιδιού από την γνωριμία με τον κινηματογράφο
2. Ο
μαγικός κόσμος του βουβού κινηματογράφου.
Δομή / Ενότητες:
1η Ο Πέτρος … ψεύτικα είναι, είπε:
Η διαδρομή από το Κοχύλι στην Άρτα
2η Έμπαιναν … το
έργο:
Είσοδος στην πόλη της Άρτας
3η Φτάσανε ..ελάτε παιδιά:
Η άφιξη στο σινεμά
4η Ξύπνησε …πεισμωμένος αυτός:
Η αναμονή μέσα στο
σινεμά για την έναρξη της ταινίας
5η Βρήκε την ώρα… για το φθισικό παιδί:
Η παρακολούθηση της ταινίας και οι εντυπώσεις του Πέτρου.
Τα συναισθήματα του Πέτρου.
Όταν
προετοιμάζεται…
|
Αγωνία,
ανυπομονησία, περιέργεια, απορία.
|
Κατά
την διαδρομή προς την Άρτα
|
Ντροπή
και συστολή προς τους γονείς της Ανθούλας, θαυμασμός για την εμφάνιση
της Ανθούλας. Ανησυχία .
|
Μπροστά
στον κινηματογράφο
|
Η
ανυπομονησία του αυξάνεται και νιώθει θαυμασμό για όσα
βλέπει για πρώτη φορά
|
Καθώς
παρακολουθεί την ταινία
|
«Μαγεύεται»
από την ταινία, λυπάται για το μωρό, νιώθει αγωνία. Απορεί γιατί το
εγκατέλειψε η μητέρα του. Αντιπαθεί τους «κακούς ανθρώπους» που
είχαν απαγάγει το μωρό. Νιώθει χαρά και ανακουφίζεται ψυχικά,
όταν το μωρό σώζεται.
|
Στο
τέλος της ταινίας
|
προσπαθεί
να πλησιάσει το Σαρλό και να του ζητήσει να φέρει το αθάνατο νερό, για να
γιατρευτεί ο άρρωστος φίλος του, ο Πάνος. Αφελής αλλά και
συναισθηματικός και ευαίσθητος, ενδιαφέρεται για τον φίλο του.
|
2. Στο κείμενο αυτό, υπάρχουν αρκετά στοιχεία που προέρχονται
από άλλες, περασμένες εποχές, τα οποία έχουν χαθεί στην εποχή μας. Τα στοιχεία
αυτά είναι τα ακόλουθα:
α. Η καλή και επίσημη ενδυμασία των παιδιών, όταν επρόκειτο να
πάνε στον κινηματογράφο («Του σιδέρωνε τα ναυτικά του, του
γυάλισε τα παπούτσια, του μαντάρισε τις ριγέ του τις κάλτσες»).
β. Η ύπαρξη ενός οδηγού (σοφέρ), μια διαδεδομένη συνήθεια για
τις οικογένειες των πλουσίων. Ο «Ντούλα-Καρανάσος οδηγεί μια
παλιά Σεβρολέτ, κορνάρει με τη καραμούζα.
γ. Η μετακίνηση στη μεγάλη πόλη, για να παρακολουθήσει κάποιος
θερινό σινεμά, συνήθως γουέστερν («είναι καλεσμένος του κυρίου
τελώνη να πάνε στην Άρτα, στον κινηματογράφο, να δούνε τον …
δ. Η σκηνή με τον Πέτρο μπροστά από τον κινηματογράφο και με τις
απορίες του, σχετικά με τον τρόπο προβολής του έργου («Ο Πέτρος πετάχτηκε όξω
ξαναμμένος … αυτό είναι ο κινηματογράφος. Θα δεις…»).
ε. Οι παραστάσεις του θεάτρου σκιών, ο Καραγκιόζης
(εικόνα),
που άλλοτε αποτελούσε το βασικό τρόπο διασκέδασης των παιδιών
(«Αυτός είχε δει Καραγκιόζη, ήξερε πως ήταν φιγούρες που τις κουνούσε πίσω από
το πανί ο Μιχάλαρος, ο καραγκιοζοπαίχτης»).
στ. Ο πασατεμπάς και ο καφετζής, οι
οποίοι κυκλοφορούσαν μέσα στον χώρο του κινηματογράφου, για να πουλήσουν τα
προϊόντα τους («Πέρασε ο πασατεμπάς … λιγότερο πασατέμπο», «ο πασατεμπάς
διαλαλούσε τον πασατέμπο του», «Κι ύστερα ανάψανε τα φώτα και φώναξε ο
πασατεμπάς … «Κρύες παγωμένες!»).
Αφηγηματικές τεχνικές
Αφήγηση
σε τρίτο πρόσωπο. Ο αφηγητής δεν συμμετέχει στην ιστορία (ετεροδιηγητικός)
αλλά είναι παντογνώστης αφηγητής, γνωρίζει τις σκέψεις των
ηρώων και τα συναισθήματά τους.
Διάλογος: - Διάλογος σε αφηγηματικό κείμενο, όπου
αποδίδεται πιστά ο λόγος των προσώπων (ύφος, ιδίωμα, λεξιλόγιο κτλ.) με τη
χρήση παύλας /εισαγωγικών. Προσδίδει στην αφήγηση δραματικότητα, φυσικότητα και
ζωντάνια. Συντελεί στην πειστικότερη διαγραφή των χαρακτήρων - τα πρόσωπα
αποκτούν αληθοφάνεια. Προσιδιάζει στην ανθρώπινη ιδιότητα του αφηγητή, που δεν
μπορεί να είναι παντογνώστης. Ο αναγνώστης αντλεί μέσω του διαλόγου πληροφορίες
για πρόσωπα και γεγονότα. Εξυπηρετεί την εξέλιξη της δράσης - προετοιμάζει
σκηνές που θα ακολουθήσουν
Μεταξύ των παιδιών: αποκαλύπτει τον τρόπο
σκέψης του Πέτρου και της Ανθούλας, την αφέλεια των παιδιών και
παρουσιάζει τα συναισθήματά τους και τον χαρακτήρα τους.
Περιγραφές: το ντύσιμο της
Ανθούλας, η εικόνα της πόλης της Άρτας με τους πλανόδιους
πωλητές, ο κινηματογράφος…
Εκφραστικά μέσα
Μεταφορές: δεν έπαιρνε τα μάτια της από πάνω της, έβλεπε με
μάτια αχόρταγα, η μυρωδιά της γαλατόπιτας του χτύπησε τη μύτη.
Παρομοιώσεις: ήταν ντυμένη σαν μεγάλη κυρία, ένα
αυτοκίνητο σαν του
Ντούλα Καρανάσου.
Λίγα λόγια για την ταινία «το Χαμίνι»:
Υπόθεση
Ο Τσάρλι Τσάπλιν βρίσκει ένα
εγκαταλελειμμένο μωρό και το φροντίζει. Καθώς μεγαλώνει γίνεται συνεργάτης του
στις απατεωνιές. Τελικά, οι κοινωνικές υπηρεσίες προσπαθούν να του πάρουν το
παιδί, και η ταινία ύστερα από μια απελπισμένη αναζήτηση καταλήγει σε μια
συναισθηματική επανασύνδεση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου